BİLGİ ADASI
KEDİLERİN ÇİFTLEŞMESİ 10/30/2009 6:54:05 PM

Köpeğinizden Kedinizden yavru almaya karar verirseniz, aynı zamanda doğum sıkıntılarının ve sütten kesilinceye kadar yavruların korunmasının da soru sorumluluğunu almışsınız demektir. Kedilerin ilk gebeliği için ortalama 18. Ayını doldurmasını beklemek gerekir. Yılda bir defadan fazla gebe bırakmak iyi değildir. Eğer kedinizin operasyon olmasına kesinlikle karşı iseniz ve kedinizin mümkün olduğu kadar doğal koşullarda yaşamasını arzu ediyorsanız , yapmanız gereken kedinizi çiftleştirmektir.

Çiftleştirmeden önce kedinizin iç ve dış parazitlerden arınmış ve tüm aşılarının tamamlanmış olması gerekir. Böylece yavrulara plasantal yolla geçebilecek parazitlere karşı yavruyu korumuş ve yavru emme sırasında anneden aşılarla ilgili antikorları alacak ve kendi aşıları yapılana kadar onu hastalıklardan koruyacaktır. Kızgınlığın 2. Gününden itibaren dişi kedi kendisine kur yapılmasına izin verir. Bu günden sonra müstakbel eşi ile tanıştırabilirsiniz. Bir kedinin aşk oyunları ne kadar uzun ve karmaşık ise , çiftleşmesi de o kadar kısadır. Eğer erkek acemi değil dişide bu işe razı ise her şey birkaç dakika içinde tamamlanır.

Erkek dişinin üzerine çıkar ve onu boyun dersinden yakalayarak işini görür. Erkek ,dişi hoşa gitmeyen yırtıcı boğuk bir miyavlama yaptıktan sonra onu bırakır. Genelde bir çiftleşme fekondasyon için yeterlidir. Eğer dişi kedi çiftleşmeyi izleyen günlerde hala kızgınlık gösteriyor ise onu Veteriner Hekiminize götürünüz, belki ovaryumlarında bir anormallik vardır. Kedilerde GebelikGebelik dişi kedilerde 58-68 ( Ortalama 63 ) gündür.

Kedilerde Gebelik ve Doğum
Kedilerde Gebelik: Gebelik dişi kedilerde ortalama 65 gündür(+,- 3 gün )  Ortalama yavru sayısı dört tür. Kedimin gebe olduğunu nasıl anlarım?Veteriner hekiminizin gebeliğin kesin teşhisini koyması için kedinin gebe kalışından itibaren 16-21 gün geçmesi gerekir. Teşhis için ultrasound kullanılabilir, karın duvarından yavruların hissedilmesi de kullanılabilir. Kedide karın bölgesindeki hacim artışı 1. Ayın sonundan önce belli olmaz. Bu arada kedinin iştahı dikkat çekici şekilde artar. Kediyi bu dönemde normalin altında beslemeyiniz. Bazı kedilerde meme bezlerinde büyüme ve pembe renk oluşumu hamileliğin erken dönemlerinde, 22günlükten itibaren görülebilir.

Kedinin doğum sancıları ne zaman başlar?
Birçok kedi doğuma 12-36 saat kala doğum için hazırlanırlar. Bazıları yuva hazırlamaya 3-5 gün önceden bile başlayabilir. Doğum yapacak kedinize ıssız bir köşede bir sepet hazırlamak çok önemlidir. Çünkü kediler meraklı bakışlardan uzak durmayı severler. Doğumdan sonraki günlerde yine sepetini loş bir yere bırakınız. Kedinize gebeliği sırasında yüksek kaliteli mama verdiyseniz doğum sırasında fazla sorun yaşamamalısınız.

Kedinin normal vücut sıcaklığı 38.5 C olduğu halde , doğum yaklaşırken bu 1 derece düşer. Doğum sancıları başladıktan sonra ilk yavrunun gelmesi 4 saati bulabilir. Yavrular doğarken önce baş kısmı da gelebilir, kuyruk kısmı da. Her yavrunun doğumu arasında ortalama 5-60 dakika geçebilirken bu süre 2 saate kadar da uzayabilir. Bu andan itibaren kedi sepetinden ayrılmaz. Bu durum yavrularını doğuruncaya ve onları ilk kez emzirinceye kadar sürer. Kedi yana yatarak doğurur.

Her yavrunun ve plasantanın çıkarılışı iki üç kontraksiyonda hemen olur. İki doğum arasında yavrunun döl yatağındaki pozisyonuna göre , 10 dakikadan 1 saate kadar giden bir süre vardır. Her yavrunun doğumunda anne onun her türlü ihtiyacı ile ilgilenir. Göbek kordonunu çiğner ve koparır. Plasentayı yer. Plasenta içinde bulunan bazı hormonlar sütün artmasına yardım eder. Daha sonra anne yavruyu yalayarak kurutur. Bütün bu işlemler sırasında kediye müdahale etmeyiniz. Bir köşede göz ucu ile kendinizi belli etmeden onu izleyiniz.

Sepete ancak sizi çağırdığı zaman yaklaşınız. Anne yavruları il ilgili tüm işlemler bittiği zaman size göstermek isteyecek ve çağıracaktır. Eğer anormal derecede miyavladığını görürseniz ve yavru suları akmış ise ve ya kontraksiyonlar yetersi ise , kısaca anormal bazı noktalar görürseniz, beklemeden onu Veteriner Hekime götürünüz.

Eğer doğan kedilerin babası aynı evde ise çok dikkatli olunuz. Kedi ileri derecedeki iç güdüsü ile dişinin yavruları emzirme döneminden evvel kızgınlık göstermeyeceğini anlar. Bu da onun canını sıkar. Bunun için dişi kedinin biran evvel kızgınlık göstermesi amacıyla yeni doğan yavruları öldürmeye karar verebilir. Anne kedi bunu bilir. Onun için kendi soyundan gelen tüm erkeklerin sepete yaklaşmalarına engel olur. Fakat yinede doğal gereksinimlerini karşılamak için bazen sepetin yanından ayrılabilir. Bu durumda sepetin ve annenin bulunduğu odanın kapısının kapalı olmasına dikkat ediniz.

BUNLARA DA GÖZ ATABİLİRSİNİZ

ANKET

Evcil Hayvanınızın Aşıları Hakkında Bilginiz Varmı?
Evet Bilgim Var

Hayır Bilgim Yok

Kulaktan Dolma Bilgiliyim

Hiç Anlamam

Şu ana kadar 2001 kişi oyladı.